Midden in een winterlandschap, tussen de bomen staan her en der paddenstoelen. Door het bos dwalen dichters en schrijvers uit de Romantiek, waaronder Novalis (pseudoniem van Georg Friedrich Philipp Freiherr von Hardenberg), Friedrich Hölderlin, Joseph von Eichendorf, Caroline Schelling, Dorothea Schlegel, Ludwig Tieck en Hugo Wolff.
Prominent staat er op een open plek in het bos een roestig bed. Het is weliswaar opgemaakt, maar wie zou er willen slapen... op het voeteneinde een roestig machinegeweer. Op het roestige ledikant is de naam van Ulrike Meinhof te ontwaren. In de jaren '70 van de vorige eeuw was de activiste lid van de beruchte Rote Armee Fraktion, die dood en verderf zaaide in het toenmalige West-Duitsland. Kiefer, die dit 15 meter diepe decor ontwierp voor een ballet op Schubert's 'Winterreise' wil met deze installatie illustreren, dat romantische gevoelens kunnen leiden tot geweld en terrorisme. |
Metamorfose en transformatie, verandering en verval... Lood. Dit metaal kan in de loop der tijd van zowel textuur als kleur veranderen, maar het is voor Kiefer bovenal hét metaal, dat zwaar genoeg is om het gewicht van de geschiedenis van de mensheid te dragen. Die geschiedenis zit in de grote loden boeken in de goudstalen boekenkast. Door de tand des tijds aangetast en vervormd.
|
Melancolia en rechts 'Hortus Conclusus', waarin Kiefer zichzelf verbeeldt als een man, die tussen de zonnebloemen ligt, in een droomachtige toestand tussen rust en dood in. De omringende zonnebloemen staan voor metamorfose en wedergeboorte. Weldra laten hun gebogen hoofden de zaden vallen, waaruit in de volgende zomer weer nieuw leven zal ontstaan.
|
|
Gemakkelijk zoeken op Noarderljocht.....
|