*) De Noorse immigranten, die uiteindelijk in 1894 in Hagensborg zouden neerstrijken, kwamen hoofdzakelijk vanuit de staat Minnesota en enkele andere door recessie geteisterde staten van de V.S. Ze hoopten in Canada een beter bestaan te vinden. Ze bouwden hun eerste huizen rond de winkel van Hagen Christensen. De nederzetting kreeg later de naam Hagensborg.
|
Traditioneel is de Nuxálk altijd een volk van landbewerkers geweest. De uitgestrekte bossen boden een schat aan natuurlijke rijkdommen. Daarnaast nam de zalmvisserij en de handel met naburige volken een centrale plaats in.
In de recentere geschiedenis is daar, onder andere dankzij de betere ontsluiting, het toerisme bij gekomen. Ook de aanwijzing van het Tweedsmuir tot Provincial Park heeft tot een groeiende belangstelling 'van buiten' geleid. De ooit welvarende visserij, gesymboliseerd door het imposante houten havengebouw, is de laatste jaren nagenoeg geheel verdwenen. Het op palen staande gebouw is jaren geleden definitief gesloten en staat bijna op instorten. In de haven liggen nog slechts enkele vissersboten. |
De intrede van moderne koeltechnieken versnelde de teloorgang van de visverwerkende industrie in dit gebied. Aan de monding van de Bella Coola River staande restanten van de eens zo bedrijvige Tallheo Cannery. Geopend door de Nuxálk en de Noorse immigranten rond 1890, was het bedrijf volop in bedrijf met de verwerking van Spring- en Sockeye zalm.
|
Door de intrede van betere koeltechnieken en de uitbreiding van transportmogelijkheden, luidde vanaf 1948 de neergang in deze tak van industrie in. In 1954 had het bedrijf weliswaar nog wel zo'n 100 zogenaamde 'gillnet' boten in dienst, maar het einde zou spoedig volgen. Nu liggen er in de haven nog slechts enkele gillnetters.
|
De Nuxálk kent een rijke traditie op het gebied van houtsnijwerk. Bij zijn eerste bezoek aan de Bella Coola Valley, merkte Alexander Mackenzie op 18 juli 1793 in zijn dagboek op: "....the sculpture of these people is superior." Hij was onder de indruk van de opmerkelijk omvangrijke totem palen, waaronder de zogenaamde 'longhouse pillars'. Voor deze grote kunstwerken werden de enorme en honderden jaren oude ceders gebruikt. Vandaag de dag beklemtonen de chiefs van de Nuxálk de bescherming van deze kostbare bomen. Kleinere bomen worden gebruikt voor het maken van onder andere kano's, schilden, maskers en uiteraard totem palen van een iets bescheidener omvang. |
Citaat uit een weblog getiteld 'Father and Daughter Roadtrip': ".....Before long we were in Hagensborg and then Bella Coola. Hagensborg was settled in the late 19th century by Norwegians escaping economic hardship and seeking religious freedom. Practically every house was neat as a pin, with manicured grass and well tended gardens. The reserve land in Bella Coola on the other hand was full of houses patched and peeling, rusted ex-vehicles covered with years of grass and moss, curtainless windows looking out on bits of old upholstered furniture quietly rotting outside in the rain. Those two neighbourhoods in close proximity more than any other image highlights the cultural rift there has always been between the aboriginal and the western populations, a rift that yawns in almost every part of the country that has a native populace. Until that can be solved there will never be advancement and it makes us so sad to think that unless something truly innovative can be designed, nothing will change in our lifetimes, and maybe never. It's like cutural oil and water with two sides who have an entirely different value system. You throw in some misunderstanding and racism (both sides are guilty of these) and mix with alcohol and despair and its a potent downward spiral....." |
|
Gemakkelijk zoeken op Noarderljocht.....
|